Operační zákroky

ICQ:
               395-994-217

post@ortopedie-skrabal.cz
Slovo artroskopie pochází z řeckých slov, "arthro" (kloub) a "skopein" (podívat se), znamená "podívat se do kloubu". Artroskopie se v posledních letech stala zcela rutinní vyšetřovací a operační metodou. Uplatňuje se v diagnostice a léčbě onemocnění či poranění zejména kolenního, ramenního a hlezenného kloubu. Artroskopie umožňuje přímý pohled na celý kloubní povrch, chrupavku, vazy, menisky a kloubní pouzdro. Jedná se o diagnostiko-operační zákrok prováděný na operačním sálku v krátké celkové anestezii, nyní tyto výkony jsme schopni provádět ambulantní formou.

Postup:

Na kůži nad vyšetřovaným kloubem se udělá malý vpich a artroskop (tenká optická sonda) se zasune do kloubu. Na artroskopu je umístěna kamera a obraz je přenášen přes optický kabel na videomonitor. Dalším vpichem se do kloubu zavede tenká sonda a dále příslušný miniaturní operační nástroj dle diagnostikovaného typu postižení kloubu.

Nejčastější stavy diagnostikované a následně ošetřené artroskopicky:

v kolenním kloubu:
  • roztržení či jiná poškození menisku
  • poškození kloubní chrupavky různé intenzity a charakteru
  • poranění zkřížených vazů
  • zánět nitrokloubní výstelky (revmatismus apod.)
  • uvolněné tělísko - kost nebo chrupavka

v ramenním kloubu
  • odloučení a poškození části úponu kloubního pouzdra na okraji kloubní plochy
  • poškození šlachy dvojhlavého svalu
  • poškození kloubního povrchu
  • roztržená rotátorová manžeta
  • degenerativní poškození rotátorové manžety
  • uvolněné tělísko - kost nebo chrupavka
  • zánět nitrokloubní výstelky (revmatismus apod.)

Dle rozsahu prováděného zákroku je do kloubu zpravidla na 24hod zaveden drén k odvádění tekutiny. Po operaci jsou malé jizvy kryty obvazem, při artoskopii kolene je taktéž přikládána orteza ke krátkodobému znehybnění, Při artroskopii ramene se používá šátkový závěs končetiny. Pacienti bývají zpravidla propuštěni domů druhý po operaci, záleží však na povaze operačního zákroku. Po artroskopii je prováděna rehabilitace dle typu poškození a typu provedeného zákroku s rehabilitací je započato již od druhého pooperačního dne.

Možné komplikace:

Ačkoliv velmi zřídka (méně než v 1% všech artroskopických operací), mohou se během nebo po skončení operace přihodit komplikace. Zahrnují:
  • infekci
  • krevní sraženiny v kloubu
  • nadměrný otok nebo krvácení

Pooperační režim:

Po artroskopii kolene: Fixace ortezou a odlehčování končetiny pomocí podpažních berlí v délce závislé na povaze provedeného zákroku. Léky proti bolesti se podávají podle aktuálního stavu. (Paralen, Korylan, Tramal apod). Kontrola v ambulanci týden od operace. Pokud se vyskytnou jakékoliv problémy, bolesti, tlak v koleně, bolesti a otok lýtka, dechové potíže apod, pak je kontrola nutná ihned.

Po artroskopii ramene:
    Fixace ortezou v délce závislé na povaze provedeného zákroku.Léky proti bolesti se podávají podle aktuálního stavu. (Paralen, Korylan, Tramal apod). Kontrola v ortopedické ambulanci týden od operace. Pokud se vyskytnou jakékoliv problémy, bolesti, otok končetiny, poruchy citlivosti či brnění končetiny, pak je kontrola nutná ihned.

Shrnutí:

Artroskopie je moderní diagnosticko-operační metoda umožňující přesnou diagnostiku a ošetření poranění či jiných poruch kloubů s minimální zátěží pro pacienta a s možností ambulantního provedení výkonu. Ve srovnání s dříve prováděnými otevřenými výkony je pooperační období zkráceno na minimum a umožní pacientovi brzký návrat k běžné činnosti a sportu.